Vaikuttajamarkkinointi on ollut viime päivinä mediassa, kun käräjäoikeudessa on käsitelty vaikuttajamarkkinointisopimukseen perustuvaa riita-asiaa. Vaikuttajamarkkinointi perustuu pitkälti vaikuttajien ja yritysten välisiin yhteistyösopimuksiin, joissa sovitaan markkinointitoimenpiteistä. Vaikuttajat toimivat joko oman yrityksensä (tyypillisesti osakeyhtiö tai toiminimi) kautta tai tekevät sopimuksen henkilökohtaisesti yrityksen kanssa.

Monet vaikuttajat työskentelevät lähes täysin itsenäisesti, joten yhteistöiden juridiset seikat saattavat jäädä pienemmälle huomiolle. Isompien yritysten on helppo käyttää omia valmiita sopimuspohjiaan, joissa ei kuitenkaan välttämättä ole otettu kaikkia vaikuttajamarkkinoinnin kannalta oleellisia ehtoja huomioon. Lue tästä artikkelista, mitkä asiat on tärkeä muistaa, kun solmit vaikuttajayhteistyötä yrityksesi toimesta tai kun toimit itse mainostajana yritykselle.

Mitä on vaikuttajamarkkinointi?

Vaikuttajamarkkinointi on markkinointistrategia, jossa yritykset yhdistävät voimansa sosiaalisen median vaikuttajien tai muiden tunnettujen henkilöiden kanssa, joiden mielipiteillä on merkittävä vaikutus heidän seuraajiinsa tai yleisöönsä.

Tässä markkinointimuodossa yritykset voivat käyttää vaikuttajien luontaisia suhteita, luotettavuutta ja asiantuntemusta tavoittaakseen potentiaaliset asiakkaat luontevalla ja uskottavalla tavalla. Vaikuttajamarkkinointi voi olla erityisen tehokasta, koska se voi tuntua vähemmän pakotetulta kuin perinteiset mainokset, ja se voi luoda aidomman yhteyden brändin ja kohderyhmän välille.

Vaikuttajamarkkinointi voi tapahtua monissa eri muodoissa, kuten blogikirjoituksissa, videoissa, kuvissa tai sosiaalisen median julkaisuissa. Vaikuttajat voivat esimerkiksi esitellä tuotteita, kertoa tarinoita brändin ympärillä tai osallistua yhteistyökampanjoihin.

Tärkeää on löytää oikea vaikuttaja, joka sopii brändin arvoihin ja tavoittelee samaa kohderyhmää. Vaikuttajan valinnassa otetaan huomioon heidän seuraajiensa määrä, sitoutumisaste, asiantuntemus ja sopivuus brändin kanssa.

Vaikuttajamarkkinointi on nykyaikainen ja dynaaminen tapa tavoittaa yleisöä, ja se voi olla erittäin tehokas osa monikanavaista markkinointistrategiaa, kun sitä käytetään harkitusti ja eettisesti.

Vaikuttajamarkkinointi – Millainen sopimus vaikuttajamarkkinointiin tarvitaan?

Vaikuttajamarkkinointia koskevat sopimukset eivät perusidealtaan juurikaan eroa muista liiketoimintaa koskevista markkinointi- tai toimeksiantosopimuksista. Sopimuksessa sovitaan siitä, mitä suoritteita toinen osapuoli tekee toisen hyväksi, ja miten toinen osapuoli korvaa nämä suoritteet. Sopimuksessa on tärkeää määritellä osapuolet tarkasti, jotta vastuista on selkeästi sovittu. Mikäli sopimukseen perustuvia vaatimuksia joudutaan myöhemmin esittämään, tai riidattomia saatavia esimerkiksi perimään tuomioistuimen kautta, on tärkeää, että osapuolet on määritelty sopimukseen oikein. Esimerkiksi sillä on merkitystä, onko sopimusosapuoleksi merkitty vaikuttaja henkilökohtaisesti vai hänen omistamansa yritys. Osapuolten tulee myös sopia, onko sopimus siirrettävissä, tai onko vaikuttajalla oikeus käyttää vaikkapa alihankkijoita markkinointitoimenpiteiden toteuttamiseen. Usein markkinointiyhteistöitä tekeville yrityksille on tärkeää, että vaikuttaja osallistuu markkinointiin henkilökohtaisesti, jotta oikea kohderyhmä saavutetaan. 

Toimeksiannon sisältö on sopimuksen olennaisin osa. Markkinointiin voi kuulua esimerkiksi sisällöntuotantoa, kumppanuusmainontaa, mainosmateriaalin laatimista toimeksiantajan käyttöön tai muita toimenpiteitä. Toimenpiteiden määrästä ja sisällöstä on tarpeen sopia mahdollisimman selkeästi ja yksityiskohtaisesti, jotta niistä ei synny epäselvyyksiä myöhemmin. Myös toimenpiteistä sovittu hinta ja maksuehdot tulee kirjata sopimukseen. Joskus yhteistyöstä voidaan sopia palkkioksi myös muuta kuin rahaa, kuten tavaroita tai palveluita. 

Vaikuttajamarkkinointi ja immateriaalioikeudet – sopimuksen muoto

Myös immateriaalioikeuksista kannattaa sopia etukäteen. Jos vaikuttaja tuottaa valokuvia tai videomateriaalia osana sopimusta, saako toimeksiantaja missä laajuudessa oikeudet näihin kuviin ja videoihin? Voiko yritys hyödyntää vaikuttajan tuottamaa sisältöä myöhemminkin omassa markkinoinnissaan? Nämä ovat asioita, jotka helposti voivat unohtua silloin, kun yhteistyöstä sovitaan. Houkuttelevaa saattaa olla myös sopia yksityiskohdista vain palaverissa tai sähköposteilla. Vaikka sopimus on pätevä missä tahansa muodossa, on siitä riitely huomattavasti hankalampaa silloin, kun asioista on sovittu suullisesti tai epämääräisissä sähköpostiviesteissä kauan aikaa sitten. Sopimalla markkinointiyhteistöistä huolellisesti laaditun sopimuksen avulla kumpikin osapuoli hyötyy. Sopimukset vaikuttajamarkkinointiin liittyen kannattaa aina laatia kirjallisesti!

BOWA auttaa laatimaan yhteistyösopimuksen

BOWAlta löytyy sopimusoikeuteen erikoistuneita juristeja, jotka auttavat sinua sopimuksen laatimisessa. Voit myös tarkistuttaa meillä saamasi sopimuksen, jos et ole varma sen sisällöstä ennen allekirjoittamista. Voimme laatia sinulle räätälöidyn sopimuspohjan vaikuttajamarkkinointia varten. Olemme avustaneet asiakkaita myös vaikuttajamarkkinointisopimuksiin liittyvissä riidoissa. Hyvällä sopimuksella voidaan kuitenkin ennaltaehkäistä riitoja ja säästää molempien osapuolten kustannuksia. Varaa maksuton aloituskartoitus BOWA:n juristille täältä tai ota yhteyttä BOWAn juristiin! Kaikki yhteystietomme löydät täältä.