Toimitusehdot ovat usein myyjän valmiiksi laatimia vakiomuotoisia ehtoja, joiden perusteella yritys toimittaa tavaroita tai palveluitaan kuluttajille tai toisille yrityksille. Niiden tarkoituksena on tehdä kaupankäynnistä sulavampaa ja valmiiksi säännellä tilanteista, joista osapuolille tyypillisesti tulee erimielisyyksiä.

Huolella laaditut toimitusehdot säästävät rahaa, sillä huolellisesti laadituilla ehdoilla voidaan välttää kalliit riidat ja oikeudenkäynnit. Lue artikkelimme, niin ymmärrät, mistä toimitusehdoissa yleensä sovitaan ja miksi.

Mitä toimitusehdoilla tarkoitetaan?

Toimitusehdoilla tarkoitetaan yleensä kahta eri asiaa: Ne tarkoittavat yleisesti niitä ehtoja, joilla tavaroita ja palveluita kuljetetaan tilaajalle, eli myyjän ja tilaajan välisen sopimuksen toimitusehtoja. Niillä usein määritellään myös, kuka tavaroiden ja palveluiden toimittamisen maksaa, ja kuka on vastuussa ostetun hyödykkeen esim. vahingoittumisesta tai katoamisesta kesken toimituksen.

Käytännössä ehtojen laatiminen tilauskohtaisesti tulisi todella kalliiksi, sillä päätettäviä kohtia ja vastuun jakautumisen mahdollisuuksia on monia: maksaako myyjä vai tilaaja kuljetuksen, vastaako kumpi osapuoli riskeistä ja niin edespäin. Toimitusehdoista on kuitenkin sovittu globaalisti Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) Incoterms-toimituslausekkeilla, jotka sisältävät oletussäännöt esimerkiksi kuljetuksen maksujen ja vastuun jakautumisesta.

Incotermsissa toimituslausekkeet selittävät, missä vaiheessa tavaran vahinkovastuu siirtyy tilaajalle, ja lausekkeista käytetään kolmikirjaimisia englanninkielisiä lyhenteitä. Esimerkiksi merkintä ”DAP” on lyhenne toimituslausekkeelle ”Delivered at Place” eli suomeksi ”Toimitettuna määräpaikalle”. Tässä lausekkeessa myyjä toimittaa tavaran sovitulle toimituspaikalle, ja ostaja vastaa kuljetuksen kustannuksista ja riskeistä paikalle toimittamisen jälkeen. Alla on kaikki Incoterms 2020 -toimituslausekkeet listattuna.

Tässä lyhyt tiivistelmä Incoterms 2020 -toimituslausekkeiden käytöstä:

  • Incoterms toimituslauseke on vain osa sopimuskokonaisuudesta: se ei määrittele hintaa, maksuaikataulua tai maksutapaa. Sen lisäksi, Incoterms 2020 -ehdot jättävät sääntelemättä monesta tärkeästä asiasta, kuten omistuksen siirtymisestä tai sopimusrikkomuksista – näistä pitää sopia osapuolten välisellä sopimuksella.
  • Incoterms ei ole koskaan ensisijainen suhteessa alueelliseen kansalliseen lainsäädäntöön, minkä takia on tärkeää tuntea paikallinen lainsäädäntö ja sääntely.
  • Paras toimituslauseke riippuu ostajan ja myyjän yksilöllisistä tilanteista. Kokeneelle ostajalle voi olla edullisempaa järjestää itse kuljetus. Vastaavasti myyjän järjestämän kuljetuksen suurin etu on, että myyjä kantaa vastuun.
  • Ex Works -toimituslauseke (EXW) on oletuksena myyjän kannalta edullisin, sillä se velvoittaa ostajan vastaamaan toimituksesta mahdollisimman laajasti heti kuljetuksen alkuvaiheesta lähtien. Ex Works voi toisaalta olla ostajan kannalta hyvä vaihtoehto, mikäli ostaja tuntee myyjän maan lainsäädännön ja sillä on yhteys luotettavaan huolitsijaan, joka operoi tässä maassa.
  • Vastaavasti Delivered at Place (DAP) sisältää mahdollisimman vähän vastuita ja riskejä logistiikan kannalta. Toisaalta vastuun siirtäminen kuljetuksesta toiselle johtaa siihen, ettei ostaja voi säästää kuljetuskustannuksista. Jos ostajalla on paljon kokemusta ja osaamista hyödykkeiden tuonnista, voi olla kannattavampaa vastata hyödykkeiden tuonnista itse.
  • Viimeiset neljä säännöistä (yllä olevassa taulukossa keltaisella korostettuna) koskevat ainoastaan vesitiekuljetuksia.


Jos toimituslausekkeet kiinnostavat yksityiskohtaisemmin, voit perehtyä niihin tarkemmmin logistiikan maailman verkkosivuilla. Toimituslausekkeita voi olla hieman hankala hahmottaa tekstitaulukossa, joten havainnollistamme vastuun ja kustannuksien jakoa alla olevalla grafiikalla:

Mistä asioista toimitusehdoissa kannattaa sopia?

Tässä on tiivistetty lista tärkeimmistä asioista, mistä yleisesti kannattaa sopia toimitusehdoissa. Ota huomioon, että lista ei ole tyhjentävä, ja että sovittavat ehdot ovat hyvin tapauskohtaisia. Listassa ei ole myöskään otettu huomioon kuljetuksen ulkoisia asioita, kuten esimerkiksi hyödykkeen hintaa tai sopimuksen salassapitoa.

  1. Incoterms 2020: Incoterms -toimituslausekkeet ovat tehokas tapa määritellä osapuolten vastuut ja velvollisuudet. On myös tärkeää, että molemmat osapuolet ymmärtävät toimituslausekkeiden merkityksen riitojen välttämiseksi myöhemmin.
  2. Valmistusaika: Valmistusajalla tarkoitetaan sitä aikaa, mikä kestää hyödykkeen valmistamiseen, tuottamiseen tai toimittamiseen. Valmistusaika on otettava huomioon toimitusehtoja neuvotellessa, jotta varmistetaan hyödykkeiden kuljetuksen oikea-aikaisuus.
  3. Kuljetustapa: Kuljetustapa, kuten meri-, lento-, maantie- tai rautatiekuljetus, vaikuttaa toimitusaikaan ja -kustannuksiin. On tärkeää harkita kustannustehokkainta ja tehokkainta kuljetusmuotoa toimituksen vaatimusten täyttämiseksi.
  4. Vakuutus: Vakuutus on tärkeä osa toimitusta, sillä se suojaa hyödykkeitä kuljetuksen aikana. Ostajan ja myyjän on erikseen sovittava vakuutusturvan ehdoista.
  5. Laadunvalvonta: Laadunvalvontatoimenpiteitä varmistavat, että toimitetut tavarat täyttävät asetetut laatuvaatimukset.
  6. Dokumentointi: Tavaroiden sujuvan toimituksen varmistamiseksi tarvitaan asianmukaisia asiakirjoja, kuten laskuja, pakkauslistoja ja konossementteja. On tärkeää varmistaa, että kaikki vaaditut asiakirjat ovat kunnossa, jotta vältytään viivästyksiltä ja häiriöiltä. Asiakirjat turvaavat myös osapuolten asemaa todisteina, mikäli toimituksesta syntyy myöhemmin erimielisyyksiä.
  7. Kirjeenvaihto: Tehokas kommunikointi ostajan ja myyjän välillä on ratkaisevan tärkeää toimituksen onnistumisen kannalta. Päivitykset toimituksen tilasta olisi annettava säännöllisesti, jotta varmistetaan, että molemmat osapuolet ovat yksimielisiä kuljetuksen tilanteesta.

Ohjeita toimivien toimitusehtojen laatimiseen

Huolellisesti tehdyt toimitusehdot ovat helppo käyttää uudelleen, ja ne toimivat erinomaisena pohjana, jos ehtoja pitää päivittää tai muuttaa tarpeen vaatiessa. Tämän takia toimitusehdot kannattaa laatia selkeiksi ja tarkasti määritellyiksi, ja niissä kannattaa sopia aiemmassa kappaleessa mainituista asioista.

Toimitusehdot kannattaa tämän jälkeen tarkistuttaa juristilla, jotta voidaan varmistaa niiden lainmukaisuus ja toimivuus – liikejuridiikkaan erikoistuneilla juristeilla on usein kokemusta liikesopimuksista ja käytännön neuvoja siihen, miten tehdä sopimuksista entistäkin tehokkaampia. Toimitusehtojen soveltuvuus ja oikeellisuus riippuu aina sen maan lainsäädännöstä, jossa osapuoli sijaitsee. Tämän takia on tärkeää varmistaa, että toimitusehdot ovat päteviä sekä myyjän että ostajan maissa. Paras ratkaisu on selvittää lainmukaisuus aina paikallisen juristin avulla.

Kun toimitusehtoja käytetään kaupassa yleensä ostajan kanssa (olettaen että olet myyjä ja täten sinulla on vakiomuotoiset toimitusehdot), ehdot kannattaa käydä ostajan kanssa huolellisesti läpi. Näin voitte varmistua siitä, että olette yksimielisiä sopimuksen sisällöstä. Yksi turhimpia sopimusriidan muotoja on se, että osapuolet ovat ymmärtäneet keskeisen termin väärin, minkä selvitteleminen aiheuttaa kustannuksia. Jos erimielisyyttä ei saada sovituksi, pahimmillaan se voi johtaa oikeudenkäyntiin tai välimiesmenettelyyn, joiden kustannukset alkavat usein alkaen kymmenistä tuhansista euroista.