fbpx

Kuluttajansuojalaki uudistui 1.1.2022

Kuluttajansuojalaki on kuluttajien asemaa suojaava laki, jossa säännellään esimerkiksi elinkeinonharjoittajille asetettavia edellytyksiä ja toisaalta kuluttajan oikeuksia. 

Uuden kuluttajasuojalain myötä myös digitaaliset tavarat ja palvelut kuuluvat nyt kuluttajansuojalain piiriin. Uusi laki koskee siten esimerkiksi tietokoneohjelmia, digitaalisia pelejä, sähköisiä kirjoja ja pilvipalveluja. Kuluttajalla on jatkossa paremmat mahdollisuudet saada hyvitystä digitaalisten tavaroiden ja palveluiden virheistä. Lisäksi kuluttajan asemaa tavarankauppaa koskevissa virhetilanteissa vahvistettiin. Uusi laki astui voimaan 1.1.2022. Uudet säännökset koskevat sen jälkeen solmittuja sopimuksia.

Digitaaliset sisällöt ja palvelut lain piiriin

Digitaalisista sisällöistä ja palveluista on tullut yhä suositumpia. Tavallisten kirjojen sijaan moni lukee e-kirjoja, älytelevisio löytyy useasta taloudesta ja koiranäyttelyiden näyttelyluettelot ovat usein sähköisessä muodossa. Lisäksi yhteydenpito tapahtuu yhä useammin erilaisten pikaviestinten, kuten WhatsAppin, Telegramin tai Facebook Messengerin kautta. Kuluttajansuojalaki sai vuoden alussa kokonaan uuden luvun (luku 5 a) digitaalista sisältöä ja digitaalisia palveluja koskevista sopimuksista, jolla edellä luetellut palvelut tulivat kuluttajansuojalain piiriin.

Myyjällä on nyt vastuu siitä, että digitaalinen sisältö tai palvelu vastaa sovittua ja yleisiä vaatimuksia laadultaan, toimivuudeltaan ja yhteensopivuudeltaan. Lue KKV:n asiaa koskeva tiedote lisätietoja varten.

On tärkeää huomata, että uusi laki ei koske pelkästään rahalla ostettuja tuotteita tai palveluita. Lain piiriin kuuluvat myös ne sopimukset, joissa kuluttaja luovuttaa tai sitoutuu luovuttamaan henkilötietojaan elinkeinonharjoittajalle.

Jos myyjä tai joku tämän lukuun antaa tavaralle takuun, tulee takuusta antaa tästä lähtien takuutodistus joko kirjallisesti tai sähköisesti. Aiemmin kuluttajalle tuli antaa kirjallinen takuutodistus ainoastaan kuluttajan niin pyytäessä.

Monet digitaalisista sisällöistä vaatii päivityksiä. Myyjä on velvollinen toimittamaan päivitykset sopimuksen mukaisesti. Myyjällä on myös velvollisuus huolehtia tarpeellisista tietoturvapäivityksistä. Myyjän on toimitettava päivitykset kuluttajalle riittävän pitkän ajanjakson ajan. Kuluttajan itsensä päätettävissä kuitenkin on päivitysten asentaminen. Jos kuluttaja jättää päivitykset asentamatta, se voi vaikuttaa myyjän vastuuseen.

Kuluttajan asema virhetilanteissa vahvistui

Virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä, jos virhe ilmenee vuoden kuluessa siitä, kun tavara on luovutettu kuluttajalle. Tätä ei kuitenkaan sovelleta, jos voidaan osoittaa, että kuluttaja on itse aiheuttanut virheen tai tavaran normaali kestoikä on alle vuosi. Aiemman lain mukaan kyseinen aika oli kuusi kuukautta.

Kuluttaja saa uuden kuluttajansuojalain myötä jatkossa valita, vaatiiko hän tavaran korjaamista vai vaihtamista. Myyjän ei kuitenkaan tarvitse suostua korjaukseen, jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia. Virhevastuun kestolla ei ole takarajaa, vaan se määräytyy tavaran oletetun käyttöiän mukaan, kuten aiemmassakin laissa. Tavaran oletettu käyttöikä on siten jatkossakin virhevastuun aikaraja. Takuuajan päättyminen ei vapauta virhevastuusta.

Uusi kuluttajansuojalaki täsmentää myös entistä tarkemmin virheettömän tavaran käsitettä. Tavaran tulee vastata sovittua ja täyttää sille asetetut yleiset vaatimukset. Myyjän tulee jatkossakin ensisijaisesti oikaista virhe ja toissijaisesti antaa hinnanalennusta tai purkaa kauppa. Uudessa laissa on korostettu virhetilanteiden asianmukaista hoitamista myyjän puolelta. Uusi laki pyrkii ehkäisemään korjauskierteet. Uuden lain myötä ostajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua ja yhden tuloksettoman korjaus- tai vaihtoyrityksen jälkeen.

Kiinnostaako Sijoitustoiminta ja talousaiheet?

Asiantuntijamme kuluttajaoikeudessa

Matias on liiketoimintalähtöinen juristi, joka pyrkii aina asiakkaan kannalta parhaaseen, tehokkaimpaan ja taloudellisesti kannattavimpaan ratkaisuun. Matias auttaa asiakkaita erityisesti riitoihin, oikeudenkäynteihin ja sopimusoikeuteen liittyvissä kysymyksissä. Lähes kaiken vapaa-aikansa Matias viettää kesäisin golfaten.

Matiaksella on monen vuoden kokemus asiakkaiden edustamisesta tuomioistuimissa menestyksekkäästi. Hänen työhönsä on kuulunut myös vaativien sopimuskokonaisuuksien ideointia ja toteutusta. Hän on työskennellyt koko uransa asianajoalalla hoitaen toimeksiantoja itsenäisesti. Matias on suorittanut asianajotutkinnon ja hän on luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja.

Koulutukseltaan Matias on lakimies, OTM (Lapin yliopisto).

Ota yhteyttä!

Kokeneet asiantuntijamme auttavat sinua mielellään kuluttajariitoihin liittyvissä kysymyksissä. Meillä on maksuton alkutapaaminen, ja voit ottaa meihin yhteyttä matalalla kynnyksellä!

Täytä alla oleva lomake tai soita 010 341 4400 ja kysy lisää!

Yhteystietojen jättäminen ei sido sinua mihinkään, mutta jättämällä tietosi annat suostumuksesi siihen, että BOWA säilyttää tietosi. Tutustuthan tietosuojaselosteeseemme, josta ilmenee miten tietojasi säilytämme.

Haluatko pysyä ajantasalla lakiasioista?

BOWA Legal

Tilaa uutiskirjeemme, ja saat sähköpostiisi kootusti uusimmat artikkelimme.

Lähetämme kirjeitä 1-2 kuukaudessa, joten turhaa spämmiä et meiltä saa!

Yhteystietojen jättäminen ei sido sinua mihinkään, mutta jättämällä tietosi annat suostumuksesi siihen, että BOWA säilyttää tietosi. Tutustuthan tietosuojaselosteeseemme, josta ilmenee miten tietojasi säilytämme.

varaa maksuton konsultaatio

Kysyttävää lakiasioista? Jätä yhteystietosi niin asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä mahdollisimman pian. 

Ota Yhteyttä!

Jätä yhteystietosi ja soitamme sinulle!

BOWA Legal Oy

Pieni Roobertinkatu 11
00130 Helsinki

Email: [email protected]

Yhteystietojen jättäminen ei sido sinua mihinkään, mutta jättämällä tietosi annat suostumuksesi siihen, että BOWA säilyttää tietosi. Tutustuthan tietosuojaselosteeseemme, josta ilmenee miten tietojasi säilytämme.