Reklamaatio yritysten välillä

Reklamaatio ja sen tekeminen on yritysten välisessä kaupankäynnissä yksi eniten epäonnistuvista toimenpiteistä. Väärin ja myöhässä tehty reklamaatio johtaa pahimmillaan suuriin oikeudenmenetyksiin. Luettuasi tämän artikkelin, tiedät, mikä reklamaation tekemisessä on tärkeintä.

Tässä artikkelissa ei oteta kantaa kuluttajille tarjottuihin tavaroihin tai palveluihin taikka niihin liittyviin reklamaatioihin. Sen sijaan keskitymme yritysten välisiin sopimuksiin sekä niistä johtuviin reklamaatioihin.

Yritysten välisissä riidoissa yksi eniten vastaantulevista argumenteista liittyy reklamaation myöhästymiseen tai sen puutteisiin. Kauppalain (355/1987) 32 §:n mukaan ostaja ei saa vedota tavaran virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän on havainnut virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Se, mitä pidetään kohtuullisena aikana, voi vaihdella liiketoimen luonteen ja tavaran laadun mukaan. Myös muissa laeissa on reklamaatioon liittyviä määräyksiä (esim. maakaari (540/1995)).

Yrityksen on tunnettava liiketoiminta-alueensa erityiset vaatimukset ja säännökset, jolla se tekee kauppaa.  Kaupan kohde voi olla tavara, palvelu tai esimerkiksi muu sopimukseen perustuva velvollisuus, jonka täyttämistä toiselta osapuolelta vaaditaan.

Muutama vinkki reklamointiin liittyen:

  • Ostajan on tarkastettava kaupan kohde heti, kun se vastaanotetaan.
  • Ostajan on tehtävä KIRJALLINEN reklamaatio kaupan kohteen virheistä ilman viivästystä myyjälle.
  • Ostajan tulisi jo ensimmäisessä reklamaatiossa ilmoittaa myyjälle vaatimuksensa liittyen kaupan kohteessa havaittuihin virheisiin.

Sovi reklamaatiosta

Tiesitkö, että reklamointiin liittyvistä ehdoista voidaan vapaasti sopia (tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta) kaupan osapuolten välillä. Reklamaation tekemiselle voidaan esimerkiksi asettaa määräaika. Selkeät ehdot kirjallisessa kauppasopimuksessa tai yleisissä toimitusehdoissa reklamointiin liittyen tuovat oikeusturvaa sekä myyjälle että ostajalle.

Vähintään reklamaation määräajasta pitäisikin aina sopia osapuolten välillä. Tällöin myyjä tietää, milloin kaupan kohteesta myyjällä oleva vastuu raukeaa suhteessa ostajaan, eikä ostajan tarvitse pelätä oikeudenmenetyksiä, kun hän tekee reklamaation sopimuksessa sovitun määräajan puitteissa.

Yleensä reklamaation tekemistä ei rajoiteta tilanteessa, jossa myyjä on toiminut tahallisesti tai esim. törkeän huolimattomasti. Myyjän tahallisuuden tai törkeän huolimattomuuden näyttäminen on yleensä kuitenkin haastavaa.

Ota yhteyttä asiantuntijaan!

Mikäli sinulla on kysymyksiä reklamaatioon liittyen, tarvitset apua reklamaation tekemisessä tai haluat laittaa yrityksesi sopimukset kuntoon, BOWAn asiantuntijat auttavat sinua mielellään.

BOWA auttaa yrityksiä esim. liiketoimintaa, sopimuksiin ja oikeudellisiin ongelmiin liittyvissä kysymyksissä. Tutustu asiantuntijoihimme täällä tai jätä alle tietosi ja olemme sinuun yhteydessä!